Wednesday, November 14, 2012

اثرات روانیِ اُکسی توسین

تا حالا به این فک کردین که چه چیزی باعث میشه دو نفر عاشق هم بشن و حاضر باشن برای هم هرکاری کنن؟البته عشق لزوما بین آدم ها اتفاق نمیوفته ،عشق به وطن،عشق به یه کتاب،زبان یا هرچیزی که قابلیتش رو داشته باشه؛درواقع میشه گفت هرچیزی !
دلایل عاشق شدن از دیدگاه های مختلف اعم از فلسفی،روانشناسی و حتی علوم طبیعی(بیولوژی،فیزولوژی)  همیشه وجود داشته و هنوز هم در حال بررسی هستند.
از دیدگاه علوم طبیعی علت عاشق شدن هورمونی به نام هورمون عشقه! البته اسم این هورمون ، اُکسی توسین هست که در اصل نقش زائیدن و تحریک غدد شیری در بدن زن رو داره،و تصور عموم مردم اینه که اکسی توسین هورمون زنانه است در حالی که اینطوری نیست ؛هرچند که مقدار ترشحش در بدن مرد ها کمتره
تحقیقات نشون داده که ترشح اُکسی توسین باعث آرامش میشه و علت اینکه مهر و محبت مادرانه قابل مقایسه با هیچ چیز دیگه نیست،ترشح همین هورمونه، همینه که  باعث میشه یه ببر یا خرس وحشی تبدیل به یه مادر به شدت مهربون برای فرزنداش بشه .
از جهت دیگه،اضطراب و استرس،احساس گناه و بعضی داروها باعث میشن که اُکسی توسین کمتر ترشح بشه یا اثر خودشو نذاره و این باعث میشه که فرد نتونه اُرگاسم رو تجربه کنه ! تحقیقات روانشناسی نشون داده که  علت بعضی بیمارهای روانی مثل نارسیسم و دیوانگی عدم ترشح اُکسی توسین هست!
روان درمانی ها نشون داده که آدم های خجالتی بعد از سپری شدن چندبار سکس با یک پارتنر مشخص،بدلیل کاهش استرس و اضطراب که مانع اثر هورمون میشن و همینطور ایجاد کشش و علاقه که باعث ترشح بیشتر هورمون میشن،میتونن ارگاسم طبیعی رو تجربه کنن که بدلیل اثر مستقیم این هورمون بر روی فعالیت های جنسی هست.

4 comments:

  1. سلام عزيزم
    مرسي از پست مفيدت واقعا جالب بود.ضمنا اراده و اعتماد بنفست رو هم تحسين ميكنم

    ReplyDelete
    Replies
    1. سلام
      ماارادت داریم :دی
      بوس <3

      Delete
  2. مطلب جالبی بود نمی دونستم
    حالا چه جوری این هرمون تولیدش بیشتر میشه تو مردا ؟ :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. یادآوری خاطرات خوشایند،فکر کردن به عشق و احساسات،البته هم زن هم مرد،ولی در مقایسه زنها بیشتر با این هورمون در تماسن

      Delete